Espoon Telinetaiturit 6.5.2016-6 (Small)

 

Espoon Telinetaiturit 6.5.2016-4 (Small)

 

Trampoliinivoimistelu

Trampoliinivoimistelun harrastetoiminnan ensisijaisena tavoitteena on, että lapset oppivat käyttämään trampoliineja turvallisesti, jolloin he voivat siirtää oppimiaan taitoja esimerkiksi pihatrampoliineille. Lisäksi tavoitteena on, että lapset oppivat hauskoja trampoliinitemppuja perushypyistä haastavampiin voltteihin ja kaksoisvoltteihin.  Trampoliiniharjoitukset koostuvat lämmittely-, trampoliiniharjoittelu- ja loppuverryttelyosioista. Trampoliinivoimistelun aloittaminen Espoon Telinetaitureissa ei vaadi aiempaa voimistelutaustaa. Harrasteryhmissä lapset voivat edetä trampoliiniharrastuksessa omien tavoitteidensa ja taitojensa mukaisesti. Harjoitukset pidetään Mankkaan voimistelusalilla.

Tuplaminitrampoliini / DMT
Tuplaminitrampoliinivoimistelu, tuttavallisemmin DMT on yksi trampoliinivoimistelun muodoista. DMT-trampoliini eroaa isoista kilpatrampoliineista monella tapaa. DMT-trampoliinille hypätään juoksuvauhdista, tämän jälkeen trampoliinin päällä suoritetaan 1 liike, jonka jälkeen tehdään alastulo. Muodoltaan DMT-trampoliini on pitkä ja etuosa trampoliinissa on vino. Trampoliiniryhmissä harjoitellaan myös DMT-trampoliinin käyttöä isoilla kilpatrampoliineilla hyppimisen lisäksi.

Harjoitusten kesto ja varusteet

Trampoliinivoimistelun harrasteryhmien harjoitusten kesto on 60-90min. Eri tasoisten harrasteryhmien kuvaukset löytyvät alta. Trampoliinivoimisteluasuksi sopivat parhaiten t-paita tai jumppapuku ja joustavat housut, shortsit tai trikoot sekä tossut tai sukat. Korut ja kellot on hyvä jättää kotiin, pitkät hiukset laitetaan kiinni.

Trampoliinikoulu 4-7v

Trampoliinikoulussa lapset harjoittelevat trampoliinin turvallista käyttöä sekä trampoliinivoimistelun perusteita kuten, jänne-, kerä ja haarahypyt, istumaan-, vatsalleen- ja selälleen hypyt sekä etuperinvoltin alkeita. Trampoliiniliikkeiden lisäksi trampoliinikoulussa harjoitellaan voimistelun alkeita ja perusliikkeitä kuten kuperkeikkoja etuperin ja takaperin. Harjoitteluun sisältyy myös erilaiset hauskat radat ja leikit trampoliinihyppelyn ohella.  Kaikki trampoliinikouluryhmät ovat sekaryhmiä.

Trampoliinivoimistelun Taitotasoryhmä 1

Taso 1 ryhmät harjoittelevat trampoliinin turvallista käyttöä sekä trampoliinivoimistelun perusteita kuten, jänne-, kerä ja haarahypyt, istumaan-, vatsalleen- ja selälleen hypyt sekä etuperinvolttia ja takaperinvoltin alkeita. Taso 1 ryhmä soveltuu hyvin aloittelijoille, eikä aiempaa voimistelutaustaa tarvitse olla.  Trampoliiniharjoittelun lisäksi harjoituksissa harjoitellaan voimistelun alkeita ja perusliikkeitä kuten kuperkeikat eteen ja taakse. Kaikki Taso 1 ryhmät ovat sekaryhmiä.

Trampoliinivoimistelun Taitotasoryhmä 2

Taso 2 ryhmät harjoittelevat etuperin ja takaperin voltteja sekä volttien eri asentoja (kerä-, suora- ja taittoasennot), perusliikkeiden yhdistelemistä pidemmiksi sarjoiksi sekä kierteiden lisäämistä liikkeisiin, esimerkiksi istumaan ja selälleen hyppyihin. Kaikki Taso 2 ryhmät ovat sekaryhmiä.

Trampoliinivoimistelun Taitotasoryhmä 3
Taso 3 ryhmät harjoittelevat perusvolttien yhdistelemistä sarjoiksi, kierteiden lisäämistä voltteihin, sekä vatsalleen ja selälleen päättyviä ja alkavia voltteja. Volttien lisäksi Taso 3 ryhmässä harjoitellaan erilaisia verkkokierteitä kuten vatsalta tai selältä lähteviä kierreliikkeitä. Kaikki Taso 3 ryhmät ovat sekaryhmiä.

Trampoliinivoimistelun Taitotasoryhmä 4
Taso 4 ryhmät harjoittelevat perusvolttien sekä kierteellisten volttien yhdistelemistä, tuplavolttien alkeita etuperin ja takaperin (välivaiheet hallitessaan, voimistelijat voivat halutessaan siirtyä tuplavoltteihin), sekä verkkokierteitä selältä ja vatsalta lähtien. Kaikki Taso 4 ryhmät ovat sekaryhmiä.

Trampoliinivoimistelun Tehoryhmä
Trampoliinivoimistelun Tehoryhmässä harjoittelu on tavoitteellista ja ennen kaikkea hauskaa. Ryhmä harjoittelee useamman kerran viikossa saman ohjaajan kanssa ja jokaiselle kaudelle voimistelijat muodostavat yhdessä valmennusvastaavan kanssa tavoitteet ja päämäärät joihin harjoituksissa pyritään. Tehoryhmässä voimistelijat pääsevät rikkomaan omia rajojaan oman halun ja motivaation mukaan.

Freestyle-ryhmä
Freestyle ryhmässä harjoitellaan vapaamuotoisemmin ohjaajan valvonnan alla ohjeiden ja vinkkien avulla liikkeitä, joita itse toivoisi oppivansa. Freestyle ryhmässä opeteltavat liikkeet eivät ole välttämättä samoja trampoliinivoimistelun liikkeitä, mitä taitotasoryhmissä harjoitellaan, vaan temput ovat ryhmän nimen mukaisesti freestyle-henkisempiä. Esimerkiksi side-volttia, erilaisia voltteja kierteellä ja ilman, flikkejä, verkkokierteitä ja tuplavoltteja on mahdollista harjoitella ja hioa Freestyle-ryhmässä.

Aikuisryhmät

Aikuisryhmät harjoittelevat oman kehittymishalun ja taitotason mukaan trampoliinin turvallista käyttöä sekä trampoliinivoimistelun perusteita, kuten jänne-, kerä ja haarahypyt, istumaan-, vatsalleen- ja selälleen hypyt sekä etuperin- ja takaperinvolttia ja erilaisia kierrehyppyjä. Lisäksi ryhmissä harjoitellaan erilaisten liikkeiden yhdistelemistä sarjoiksi. Aikuisryhmä soveltuu hyvin niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin hyppijöille. Kaikki aikuisryhmät ovat sekaryhmiä.

 

DMT

DMT Tupla Mini Trampoliini

Kuva: Jarkko Lahtinen

Trampoliinin harrasteryhmät harjoittelevat Mankkaalla. Sinikalliontie 1, Espoo

 

Harjoitusmaksut

Harrasteryhmien kausimaksut ovat omalla sivullaan.

Vakuutus

Seuran kaikki  harrastajat ovat vakuutettuja Pohjolan ryhmätapaturmavakuutuksella.

Yhteydenotot

Trampoliinivoimistelun lajivastaava ja harrastekoordinaattori Salla Tamper

Tiedustelut ja yhteydenotot: trampoliini(a)espoontelinetaiturit.fi

Yhteystiedot