fbpx

7-18-v liikuntapolku

Miten valita laji? 

Telinevoimistelu on voimistelulajeista laaja-alaisin. Siinä harjoitetaan koko kehoa ja voimistelulajeista eniten ylävartaloa. Tutuksi tulevat perusliikuntataidot (juoksu, hyppy, ketteryys, heilunta). Telinevoimistelu on olympialaji ja perinteisin voimistelun lajeista. 

TeamGym sopii temppuja ja tanssia rakastaville. Volttiradalla opitaan siltakaadot ja flikkisarjat. Permannolla taasen akrobaattisia taitoja ja ryhmässä liikkumista musiikin säestyksellä.  TeamGym on suosituin voimistelulaji muissa Pohjoismaissa ja erittäin suosittu myös poikien keskuudessa. 

Akrobatiavoimistelu on mukava sosiaalinen laji. Omat liikesarjat sekä pareittain tai triona tehtävät liikkeet ja asennot koettelevat uskallusta ja kehittävät osaamista. Lajista löytyy oma harrastus monenlaisille toiveille.  

Trampoliinivoimistelussa opitaan uusia temppuja, kehonhallintaa ja kasvatetaan kuntoa. Pääpaino on turvallisessa osaamisen kehittämisessä. Trampoliinivoimistelu on Olympialaji. 

FreeGym yhdistää telinevoimistelua ja Parkouria. Tunneilla liikutaan telineillä ja permannolla, tehdään lihasvoimaa ja lisätään liikkuvuutta. Valitse tämä harrastus, jos temppuilu kiinnostaa mutta haluat myös kokeilla telineitä (rekki, puomi jne). 

Parkour on lähtöisin urbaanista ympäristöstä, siinä liikutaan olosuhteita luovasti hyväksi käyttäen. Tunneilla harjoitellaan ylityksiä, alituksia ja erilaisia tekniikoita esteiden ja seinien hyödyntämisessä. Lihaskuntoa ja notkeutta unohtamatta.  

Trikkauksessa voltit maustetaan kamppailulajeille tyypillisillä liikkeillä. Alustana on permanto ja liikkeissä yhdistyy eri suuntiin tehtävät voltit hallittuihin kierteisiin. 

Miten valita taso? 

Tason oikea valinta on tärkeä mielekkään harjoittelun turvaamiseksi. Liian helppo taso ei innosta mutta ei myöskään liian vaikea. Lisäksi ryhmän jäsenten hajanaiset lähtötasot hankaloittavan harjoittelun suunnittelua ja tuntitoimintaa. 

Perustaso (Pronssi/Taso I) on hyvä valinta kaikille lajia aloittaville. Perustasolla varmistetaan liikkeiden oikeat tekniikat, jotka on syytä hallita ennen kuin tehdään kehitelmiä niiden päälle.  

Kauan pysyn nykytasolla? 

Yhden tai kaksi vuotta, riippuen lähtötasosta ja etenemisestä. Nopea eteneminen saattaa kuulostaa houkuttelevalta ja merkkinä nopeasta oppimisesta. Toisaalta kehon valmistaminen (voima, notkeus, koordinaatio) ja liikkeiden laadukas osaaminen usein puoltaa toisen vuoden (elo-toukokuu) viettämistä samalla tasolla.

Milloin siirryn seuraavalle tasolle? 

Pääsääntö on, että elokuussa uuden syyskauden alkaessa. Tasoa voi toki vaihtaa, jos nykyinen ryhmä on jostain syystä selvästi epäsopiva. Ryhmäytymisen ja oppimisen kannalta on parasta, jos ryhmä pysyy yhtenäisenä elo-toukokuun ajan. Ryhmän harjoittelun vaikeustasoa nostetaan kausien aikana eikä jämähdetä tiettyyn muotoon, jos ryhmän jäsenet ovat kehittyneet hyvää vauhtia. 

Voinko vaihtaa lajia? 

Tottahan toki. Jos olet aloittanut telinevoimistelun Pronssiryhmässä ja ollut siellä vuoden niin siirtyminen vaikkapa FreeGym Taso II ryhmään on hyvä reitti. 

Mikä on hyvä voimistelulaji muuta urheilua päälajinaan harrastavalle? 

Suosittelemme telinevoimistelua vaikkakin mikä tahansa voimistelulaji antaa hyvän tuen päälajille.